perjantai 5. helmikuuta 2016

Julkaisukynnys ylitetty!

Nimittäin oma julkaisukynnykseni!

Tämän blogin idea oli alun perinkin myös julkaista tekstejäni muille luettavaksi ja kommentoitavaksi. Sitten alkoi jänskättää, vaikkei blogiani kukaan seuraakaan, ja sitten Blogger teki teknisesti hankalaksi tekstien keräämisen samaan paikkaan.

Hesarissa oli viime viikolla juttua nuoresta Estelle Maskamesta, joka alkoi julkaista tarinoitaan Wattpad-alustalla, sai järjettömän määrän lukijoita ja lopulta kustannussopimuksen. Tarina on sinänsä hieno, mutta ei kovin realistisesti tavoiteltavissa. Sieltä kuitenkin sain ratkaisun tekstien julkaisuongelmaani, eli minulla on nyt Wattpad-profiili, ja olen ihan virallisesti julkaissut nyt ensimmäisen novellini!

Minulla ei ole mitään käsitystä, lukeeko kukaan suomenkielisiä juttuja tuolla, enkä ole vielä ehtinyt tutustua sivustoon sen tarkemmin. Vaikuttaa kuitenkin paremmalta tekstien julkaisualustalta kuin Blogger, saa suunnitella kannen tarinalleen jne. Tekstit-linkistä blogin yläkulmasta pääsee tutkailemaan julkaisujani jatkossa.

Ensimmäinen julkaisuni on novelli Kuninkaita. Se syntyi kirjoittamisen perusopintojen aikana Faktan ja fiktion vuoropuhelukurssilla. Olin valinnut kurssin alussa työskentelyn pohjaksi uutisen, jossa nuori mies päätyi Joensuun Suvantosillalta jokeen. Olin aikonut kirjoittaa uutisen aiheesta aivan erilaisen novellin, mutta kun syyslomalla ajoin yksin kohti Joensuuta, alkoikin Kuninkaiden minäkertoja kertoa minulle tarinaansa. Hetki oli taianomainen, hätkähdyttävä. Harvoin henkilöt tulevat luokseni yhtä vahvoina ja elävinä. 

Kuninkaita on itselleni edelleen arvoituksellinen novelli. Sen päähenkilö on minulle yhtä aikaa tuttu ja aivan tuntematon. Novelli itsessään on myös aika erilainen kuin yleensä kirjoittamani, mutta kirjoitin ensimmäisen version valmiiksi lähes yhdeltä istumalta. Tuntui kuin olisin kirjoittanut vain minä-kertojan tarinan hänen oman sanelunsa mukaan.


Halusin jättää novelliin jotain tuosta tunteesta, joten itselleni epätyypillinen puhekielinen ilmaisu jäi lopulliseen versioon. Novelliin kietoutui viimeistelyssä myös saman kurssin aikana kirjoittamani esseen ajatuksia nuorten miesten ongelmista. Novellin työnimi oli pitkään Kukkosen hyppy, mutta nimen keksittyäni olen sitä mieltä, ettei nimi voisi olla mitään muuta kuin Kuninkaita.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti